Thursday, March 12, 2009

PPSMI: DARI SUDUT PANDANGAN PERIBADI SAYA.

Malam tadi saya menonton satu rancangan perbincangan di Astro Awani mengenai isu PPSMI yang sedang hangat diperkatakan sekarang. Satu perbincangan yang elok jika dapat dibuat dalam satu tempoh masa yang lebih panjang agar lebih banyak perkara atau isu yang dapat dikupas dan dihayati bersama.

Selepas menonton rancangan itu, tergerak juga niat saya untuk memberi pandangan dan buah fikiran sekadar untuk dihayati bersama. Pandangan dan buah fikiran saya bukan mewakili mana-mana parti politik mahupun apa-apa pertubuhan. Semuanya adalah dari saya sendiri, berdasarkan pengalaman bekerja dan latarbelakang saya.

Sedikit latarbelakang saya terlebih dahulu sebelum saya menulis lebih lanjut. Saya seorang guru Bahasa Inggeris. Hanya berkelulusan Sijil Perguruan Asas sahaja. Pernah mengajar di pedalaman daerah Belaga dan Kapit di Sarawak selama hampir 10 tahun. Kini saya bertugas di daerah kelahiran saya iaitu Serian. Ini tahun ke-14 saya berkhidmat. Saya berusia 38 tahun dan sudah berkeluarga. Anak bongsu daripada 8 orang adik beradik. Ibubapa saya petani dan buta huruf! Dari sudut pendidikan, saya merupakan generasi kedua menggunakan BM sebagai bahasa pengantar di sekolah.
Bersekolah setakat SPM sahaja. Gred BM saya lingkup (7) dalam SPM tetapi dapat (1) untuk BI. Saya masuk maktab menggunakan kelulusan BI, dan hanya dapat BM(5) selepas ambil July Paper.

Jika ada pendapat yang mengatakan bahawa anak-anak di desa atau pedalaman gagal menguasai PPSMI kerana ibubapa tidak berkomunikasi dalam BI di rumah. Saya rasa itu alasan yang tidak benar-benar kukuh dan berasas. Ibubapa saya bukan sahaja tidak bertutur dalam BI, mereka BUTA HURUF! Namun mengapa saya boleh berjaya menjadi seorang guru BI? Bagi saya, anak-anak terlebih dahulu harus ada minat untuk belajar apa sahaja (termasuk menguasai BI). Ini sangat penting. Tugas memberi kesedaran akan kepentingan sesuatu perkara (subjek) itu harus sama-sama dipikul oleh ibubapa(di rumah) dan guru-guru(di sekolah), dan ia harus berterusan. Jika PPSMI itu diajar dalam BM pun, tidak semestinya anak-anak kita akan berjaya. Saya contohnya, bekas pelajar aliran sains tetapi saya langsung tidak berjaya dalam Matematik dan Sains tetapi meyerlah dalam BI dan Pendidikan Seni! Semuanya kerana minat! Saya tidak berminat dengan aliran sains tetapi ‘dipaksa’ duduk dalam kelas aliran sains meskipun saya pernah memohon bertukar ke aliran sastera. Alasan yang diberikan oleh Penolong Kanan ketika itu ialah “Pelajar Aliran Sains tidak cukup orang”!

Kemudian ada juga pendapat yang menyatakan bahawa bangsa Jepun, Korea dan China berjaya membangunkan bangsa mereka dalam semua bidang dengan bahasa ibunda mereka. Itu betul. Tiada yang mempertikaikannya. Namun, umum mengetahui bahawa BM baru sahaja berumur 30 tahun! Bangsa-bangsa itu pula telah menggunakan bahasa mereka sejak beratus-ratus tahun, mungkin juga beribu-ribu tahun. Saya bukan pakar sejarah atau bahasa tetapi bayangkanlah betapa mereka sudah jauh kaya dengan istilah-istilah di dalam bahasa mereka yang telah dan akan mereka gunakan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan untuk memajukan diri dan bangsa mereka. Ketika moyang kita berperang menggunakan lembing dan tombak, orang cina sudah ada bahan letupan! Ketika pejuang-pejuang kita meminjam senjata British untuk berperang, Jepun melanggar kita dengan kapal perang dan kapalterbang mereka!

Di Jepun, hanya ada bangsa Jepun. Di Korea, ada bangsa Korea. Di Malaysia, rakyatnya berbilang kaum yang mempunyai bahasa serta agama yang berbeza. BM dirasmikan menjadi bahasa rasmi. Ianya berjaya, dituturkan oleh rakyat Malaysia dan digunakan untuk urusan rasmi kerajaan. Namun, apabila anak-anak, cucu-cucu rakyat Malaysia itu hendak menjadi doktor perubatan, jurutera, saintis, wartawan, duta dan sebagainya, mereka menggunakan BI. Mengapa tidak BM? Jawapannya mudah iaitu BI bukan setakat bahasa yang dituturkan tetapi ia adalah bahasa ilmu yang mengandungi istilah-istilah perlu diketahui dan dikuasai oleh mereka yang tidak terdapat dalam BM.

Saya bukan berniat untuk menjatuhkan BM tetapi saya berpendapat bahawa BM kita sangat miskin dengan istilah. Istilah sangat penting dalam kita mahu menyampaikan ilmu. Istilah boleh dicipta dan dipinjam dari bahasa lain. Dipinjam atau tidak, itu bukan masalahnya tetapi semua istilah harus ada bagi apa-apa ilmu yang hendak disampaikan atau dipelajari. 30 tahun dahulu, pakar-pakar BM seharusnya telah mula memperkayakan BM dengan istilah-istilahnya lebih-lebih lagi dalam bidang sains dan matematik. PPSMI baru berusia 6 tahun. Wajarkan ia dikira gagal jika dibandingkan dengan penggunaan BM selama 30 tahun? Jika PPSMI boleh dinilai menggunakan kuantiti, fakta dan kualiti, BM juga boleh dinilai begitu. Jika angka digunakan untuk melihat bilangan graduan universiti yang dihasilkan selama 30 tahun ini, jumlahnya memang ramai. Namun, saya juga boleh bertanya, apakah kualiti mereka? Media perdana seringkali menyiarkan permasalahan tentang begitu ramai sekali graduan yang menganggur. Mereka sukar mendapat pekerjaan yang sesuai dengan bidang dan kelulusan mereka, sehingga akhirnya ada yang setakat menjadi kerani atau pekerja kilang sahaja. Nak jadi setiausaha kanan pun tidak boleh kerana alasan yang diberikan majikan ialah setiausaha kanan perlu menguasai bahasa inggeris. Mengapa semua itu berlaku?

Pernah juga saya mendengar pendapat bahawa menguasai BM itu wajib dan menguasai BI adalah suatu kelebihan. Betul. Saya memang setuju. Menguasai BM untuk lulus peperiksaan, naik gaji dan urusan rasmi! Menguasai BI untuk dapat pendapatan lebih! Jika anda diberi pilihan, yang manakah anda pilih? Menguasai BM sahaja atau kedua-duanya sekali? Fikirkan sendiri...

Saya ingin sekali bertanya kepada pejuang-pejuang bahasa yang benar-benar mahu memertabatkan BM ini. Setelah 30 tahun, berapa banyak kemajuan dalam bidang sains, matematik dan teknologi yang telah dicapai menggunakan 100% BM, dan diiktiraf oleh dunia? Adakah kita sudah punya banyak teknologi penciptaan dan pembuatan yang 100% menggunakan BM dan diiktiraf oleh dunia? Pembedahan-pembedahan yang berjaya dilakukan oleh doktor-doktor di negara kita pula, adakah teknologi yang mereka gunakan dibangunkan 100% dengan BM? Di manakah pakar-pakar itu menuntut ilmu sebelum ini? Jika di luar negara, maka memang jelas negara kita belum mampu lagi menghasilkan pakar-pakar yang setaraf dengan pakar-pakar luar dengan acuan kita sendiri!

Kesimpulannya di sini ialah kita sudah jauh ketinggalan dalam hampir semua bidang berbanding dengan bangsa-bangsa maju lain di dunia ini. Sekarang bukan masanya untuk menunding jari atau meletakkan kesalahan pada bahasa atau mana-mana pihak. Sekarang bukan masanya untuk berdemo, turun ke jalanraya membahayakan diri sendiri. Semua orang harus sedar bahawa soal pendidikan atau menimba ilmu tidak patut dicampuri oleh politik. Semua pihak harus menggembleng tenaga untuk memastikan masa depan anak cucu kita tidak teraniaya dek perbuatan kita hari ini.

Sekarang ialah masanya untuk kita berusaha keras untuk menyaingi bangsa-bangsa lain. Untuk itu, kita perlukan ilmu pengetahuan. Bahasa apa yang digunakan, itu tidaklah begitu penting. Yang penting ialah ilmu pengetahuan itu sendiri yang akan kita gunakan untuk memajukan diri kita dan negara ini amnya. Sampai bila-bila pun BM tetap akan menjadi bahasa rasmi negara kita seperti dalam perlembagaan. Biarlah ia begitu disamping BI yang kita gunakan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan dan berhubung dengan dunia luar.

Suatu ketika nanti BM mungkin akan setaraf dengan bahasa-bahasa utama dunia tetapi rasanya bukan sekarang. Mungkin 100 tahun akan datang. Mungkin setelah negara kita MAJU dalam semua bidang, yang didasari oleh pakar-pakar bahasa yang memperkayakan BM, bangsa-bangsa luar akan datang ke negara kita, belajar BM demi untuk mendapatkan ilmu yang kita ada.

Buat masa ini, kita gunakan apa yang kita ada untuk mendapatkan ilmu pengetahuan terlebih dahulu. Majukan diri sendiri dan anak cucu kita dahulu walaupun perit. Pada waktu yang sama, pakar-pakar bahasa perlu bekerja keras memainkan peranan mereka memperkayakan bahasa rasmi. Sedikit demi sedikit, perubahan boleh dibuat untuk ‘menteknologi’ bahasa itu.