Friday, March 20, 2009

Satu lagi bentuk pembaziran wang rakyat

Baru sebentar tadi saya menonton siaran berita RTM yang menyiarkan rancangan kerajaan untuk mengadakan latihan-latihan yang sesuai bagi graduan-graduan menganggur dan mereka akan diberi elaun sebanyak lebih kurang RM1000.00 setiap peserta. Woww!!! Elok lah tu. Boleh dapat duit free. Itu duit rakyat yang digunakan oleh kerajaan. Ingat tu baik-baik wahai para graduan.

Soalan-soalan saya yang perlukan jawapan dan difikirkan bersama;

  1. Mengapa begitu ramai graduan yang menganggur? Di mana silapnya?
  2. Wahai para graduan...mengapa pilih jurusan yang ijazahnya "tidak praktikal" di dunia pekerjaan? Kurangnya pilihan yang sesuai dengan kemampuan anda? Atau sekadar nak dapat ijazah? Di mana silapnya?
  3. Betul kah para graduan memilih sangat bila nak mohon pekerjaan? Entahlah.. mungkin betul, mungkin tidak. Mungkin ijazah anda sesuai dengan pekerjaan yang anda pohon tetapi anda tetap gagal bersaing dengan pemohon lain yang tidak punya ijazah. Mengapa itu berlaku? Di mana silapnya?
  4. Ada ijazah, gaji akan lebih besar.. Betul ke?
  5. Mengapa begitu ramai graduan yang tidak reti berbahasa Inggeris? Pada pandangan saya, jika seseorang graduan itu kurang menguasai BI, dia akan cenderung memilih jurusan yang kurang atau tidak menggunakan BI. Namun, apabila berada di dunia pekerjaan sebenar, ijazahnya 'tidak laku' kerana satu faktor iaitu penguasaan BI yang lemah manakala di tempat-tempat di mana ijazahnya mungkin laku pula, dia terpaksa bersaing dengan pemohon-pemohon lain.

Komen saya;

Graduan-graduan ini adalah mangsa-mangsa kaedah sistem pendidikan yang pada saya memang gagal. Niat hati hendak membentukkan bangsa dengan acuan sendiri tetapi acuan yang tidak berkualiti akan menghasilkan isi yang tidak berkualiti juga walaupun paras rupanya cantik.

1 comment:

  1. mereka sambung belajar sebab orang lain sambung belajar.,..bila dah keluar dri belajar(grad.), mereka tiada inisiatif@malas utk bekerja..sebab selama ini mereka di'suap'kan makanan kedalam mulut...mereka tidak pernah merasa penat jerih utk mencari sesuap nasi sebelum ni...nak kata tersilap pilih kursus, tak juga..sedangkan itu ialah pilihan mereka ..sekira nya tidak ikhlas/tulus utk mengambil kursus tersebut, kenapa pilih kursus tersebut pada pandangan pertama sebagai antara pilihan...jawapan nya berbalik kepada: mereka sambung belajar sebab org lain sambung belajar..sekadar hendak merasa nikmat berada di alam 'study' (bak kata diorang..) :D

    ReplyDelete